کفش تبریز؛ صنعتی ریشه دار و قدیمی همطراز با ایتالیا است

استاد مقصود شکری فرزین موسس کفش فرزین و یکی از پیشکسوتان صنعت کفش تبریز در سال ۱۳۳۶ در سن ۱۶ سالگی وارد صنعت کفش شده و نزد یکی از اقوام خود به عنوان شاگرد اصول کار کفاشی را یاد گرفته است. ایشان بعدا در یک مغازه کفاشی که کفش رانت بخیه ای چرمی می دوختند به فعالیت خود ادامه داده و با سختی های فراوان کار کفاشی را یاد گرفته و توانسته در این صنعت به عنوان یک فرد کاربلد مطرح شود.

بعد از مدتی برادر کوچکش علی وارد این صنف شد و با کمک ایشان در تیمچه سعدیه با همکاری هم شروع به تولید کفش به صورت مستقیم، که روزانه ۶ جفت کفش چرم دست دوز تولید و به بازار عرضه می کردند؛ نمایند. بعد از ۶ سال کار تولید با توسعه تولیدی در تمیچه صاحب دیوان کارگاه تولیدی راه اندازی و تولید را به آنجا انتقال داده و مغازه سعدیه را هم به دفتر فروش تبدیل و در کارگاه جدید با جذب نیروهای جدید روزانه ۴۵ جفت کفش دست دوز تمام چرم تولید کرده و به بازار تبریز و شهرهای مختلف توزیع کردند که کفش های تولید از لحاظ کیفیت در سطح عالی بودند. بعد از مدتی و وقتی پسرانش بزرگ شدند؛ ناصر، سعید و وحید به صنعت کفش وارد شده و با کمک آنها فصل جدیدی در کار تولید و برند کفش فرزین شروع شد و در کوچه خوئیی ها ساختمانی بزرگ با کاربری کارگاه خریده و کسب و کارش را رونق داد و در نهایت با افزایش تولید و حرکت به سمت برندسازی، در جاده تهران کوی آهو قطعه زمینی خریداری و کارخانه کفش فرزین را احداث و دستگاه های صنعتی خریداری و تولید را از سنتی به صنعتی ارتقای داد و شروع به تولید کفش های ماشینی با رویه چرم نموده و در این راه پسرانش به او کمک کرده و هر کدام بخشی از کار تولید را برعهده گرفته و با کمک یکدیگر توانستند در کوتاهترین مدت به یکی از بزرگترین تولیدی ها کفش تبدیل شوند.

استاد مقصود شکری فرزین طی گفتگویی می گوید: در تولید دقت کرده ایم و همیشه تلاش مان، تولید کفش های با کیفیت بوده است و پسرانم هم راه و روش من را طی کرده اند و معتقدم کفش خوب مشتریان خوب به دنبال دارد و موجب رضایت خداوند و بندگانش می شود و به تبع آن برای کسب و کار هم بر کت می آورد. وی افزود: از اینکه به این شغل آمده ام و در کار تولید کفش بوده ام و هستم هرگز پشیمان نبوده و نیستم و این شغل برای من برکت داشته و هم خودم و هم پسرانم از این شغل راضی هستیم و در سایه تلاش های شبانه روزی و تولید با کیفیت و مشتری پسند و در نظر گرفتن رضایت خداوند منان، کفش فرزین در ایران به یک برند مطرح تبدیل کرده ایم.

پیشکسوت صنعت کفش تبریز، تصریح کرد: تولید کفش در گذشته بیشتر چرمی بود و در زمانهای گذشته میزان مصرف و تقاضای کفش هم تا این حد نبود و قیمت مواد اولیه هم چندان بالا نبود و بر همین اساس کفش هم با قیمت مناسب تولید و عرضه می شد، ولی الان قیمت مواد اولیه بالا رفته است و عملا مشکلاتی برای تولید کنندگان ایجاد کرده است.

استاد فرزین، ادامه داد: کفش تبریز یک صنعت ریشه دار و قدیمی است و در دوران قدیم بهترین های کفش های دست دوز تمام چرمی در تبریز توسط استادکاران مجرب دوخته می شد که همطراز ایتالیا بوده و مشتریان خاص خود را داشت.

وی افزود: کفش های بسیار زیبا و بادام و با کیفیت با دست های هنر آفرین استادکاران تبریزی که همه قسمت های کفش از چرم بوده، دوخته شده و بیشتر هنری بوده اند و باید قدردان زحمات آن عزیزان باشیم که برگزاری نخستین همایش تجلیل از پیشکسوتان صنعت کفش اقدامی ارزشمند در این راستا بوده که بنده به نوبه خودم قدردان زحمات همه تلاشگران دبیرخانه این همایش هستم. این پیشکسوت صنعت کفش تبریز در خاتمه گفت: این صنعت قدیمی، نیازمند حمایت مسئولان با ورود مواد اولیه با کیفیت و حمایت های واقعی می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست